08 May 2011

Restu...


Dulu waktu kecil, gua teringat zaman gua pergi sekolah petang. Kebetulan waktu tu musim menuai padi. Gua dengan sawah tak dapat dipisahkan. Hitam gua harini pasal kesan berjemur dan berkubang dalam sawah. Memang feel gua ni orang kampung paling “hardcore”. Satu hari waktu sekolah petang, gua rancang dengan kawan – kawan nak lepak tepi sawah.
*******
Gua dah bajet nak ajak kawan gua lepak cari ikan dalam sawah. Gua nekad kalau kantoi dengan nenek gua tak kisah asalkan gua puas. Ala kalau ponteng sekali sekolah petang takkan nak kena maki sebulan. Gua jenis rilex sambil kena marah gua makan ais krim roti.
********
Part gua dah berjaya ponteng gua terus pergi sawah cari ikan.  Gua mula – mula nak rilex tapi gua pulak gelabah pasal ada kenangan korek lubang. Gua pernah kena kiss kat jari dengan ikan keli. Jadi gua cuba tarik nafas sambil kunyah chewing gum. Kata hero kan, so gua terus korek. Dah habis sampai lutut gua korek gua dah berjaya jumpa lubuk.
********
Gua cadang malam nak masak asam pedas dengan timun. Nenek gua cakap mak gua membesar makan asam pedas. Tapi gua gagal. Maafkan gua nenek. Gua akui nenek gua tak restu.

Gua capai ular bukan ikan.Jahanam.

No comments:

Post a Comment