06 June 2011

Harga sebuah keputusan

Satu sms aku dapat dari Nisya. "Salam berapa result exam?subjek Dr. Hamzah dapat gred apa". Aku jadi kaget, hampir terlupa saat itu telah tiba. Keputusan peperiksaan untuk jamin masa depan. "Hello, Nisya dah boleh semak result?” kataku dengan tergesa – gesa. “Haaa dah boleh check weh. Kau check nanti cakap dengan aku result kau”. Balas Nisya.
******
“Check pakai sms? Macammana? Ajar aku cepat”. Balasku. “Taip no matrix dan kad pengenalan hantar ke 13400.” Celah Nisya. “Terima kasih”. Seraya aku letak telefon.
“Nisya aku tak dapat semak keputusan. Ada hutang.” Tanganku laju menekan punat telefon. Satu sms berjaya dihantar.
******
“Salam puan, maaf bertanya, yuran penginapan sehari berapa?”. Aku tanya selamba. “Sehari RM2.” Sahut wanita separuh umur berteleku di kaunter tanya. “Kenapa saya semak yuran penginapan RM140?” lantasku balas. “Awak jumpa Cik Yana awal pagi esok”. Balas wanita itu sambil tersenyum.
******
Perjalanan tanpa peta dan kompas cerita. Aku masih di lorong tanpa nama tanpa rupa hingga aku jumpa Cik Yana perempuan pakai kanta kaca minta bicara soal harga.
******
Malam itu aku berdoa semoga kekalutan ini ada rahmat di dalamnya.

No comments:

Post a Comment